Thursday 12 January 2012

Dakwah:Wise Words,Beautiful Preaching


..Bila sebut pasal dakwah,masing-masing pemilik telinga yang mendengarnya akan mula menterjemahkan dengan tafsiran yang pelbagai.Ada yang mula membayangkan aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh jemaah tabligh yang berjubah,berserban dan sebagainya.Ada juga yang terdetik di hati mengatakan ‘ah,ni bukan keje aku.aku dalam bidang undang-undang.Bagi jela kat ustaz ustazah yang belajar dalam bidang ni’. Rata-rata dalam kalangan masyrakat kita msih terlalu jumud pemikiran mereka bila membicarakan berkaitan dakwah ni. Kenapa?Kerana mungkin mereka menganggap kerja-kerja dakwah ni urusan orang yang belajar dalam bidang agama sahaja.
 
Hakikatnya,mereka lupa bahawa title muslim yang ada di bahu mereka tu merupakan lesen yang sah yang membolehkan mereka dipertanggungjawabkan untuk menyampaikan dakwah. Ada juga yang merasa tidak layak untuk buat kerja ni.Mungkin kerana mereka menganggap kerja dakwah tu satu tugas yang berat,yang memerlukan orang yang pakar sahaja. Inilah diantara persepsi orang kita yang harus dikikis.

Dakwah ni sebenarnya milik semua orang.Semua yang mengaku beragama Islam wajib buat kerja ni.Buat ikut kemampuan masing-masing.Tak berat pun.Jangan anggap kerja dakwah ni memerlukan kita mengorbankan kerjaya lain. Ni semua tanggapan yang langsung tidak berasas.

äí÷Š$# 4n<Î) È@‹Î6y y7În/u ÏpyJõ3Ïtø:$$Î/ ÏpsàÏãöqyJø9$#ur ÏpuZ|¡ptø:$# ( Oßgø9Ï»y_ur ÓÉL©9$$Î/ }Ïd ß`|¡ômr& 4 ¨bÎ)y7­/u uqèd ÞOn=ôãr& `yJÎ/ ¨@|Ê `tã ¾Ï&Î#Î6y ( uqèdur ÞOn=ôãr& tûïÏtGôgßJø9$$Î/ ÇÊËÎÈ  
serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk.

Berdasarkan ayat dari Surah al-Nahl:125 tu,Allah telah gariskan 3 pendekatan dakwah yang harus dijadikan panduan iaitu:

1.Hikmah dan nasihat yang bijaksana
2.Contoh teladan (qudwah) dan kekuatan (quwwah)
3.Mujadalah (Dialog,Perbincangan,Debat)

Sebelum menjalankan tugas menyampaikan dakwah,langkah pertama yang harus diambil ialah mengenalpasti sasaran dakwah.Kali ini, kita akan fokuskan kepada masyarakat orang asli sebagai sasaran dakwah (mad’u). Pendekatan dakwah yang digunakan haruslah berbeza mengikut sasaran dakwah. Kita tidak boleh menggunakan pendekatan atau metod yang sama sahaja tanpa mengira mad’u kita. Dakwah adalah subjektif dan boleh disesuaikan mengikut keadaan dan situasi yang pelbagai.
 
Untuk masyarakat orang asli, apa yang kita perlu tahu berkaitan mereka ialah:

1.Mereka memandang tinggi terhadap kita,Melayu,dan Islam.
2.Mereka mempunyai pantang larang yang tersendiri yang mesti diikuti.
3.Mereka amat mudah untuk didekati.


Antara pendekatan dakwah yang sesuai diguanakan untuk masyarakat ini ialahpendekatan hikmah dan nasihat yang bijaksana,serta contoh teladan (qudwah) dan kekuatan (quwwah). Ape yang patut  kita buat? Disini disertakan beberapa panduan untuk memudahkan kita mendekati masyarakat ini.

1.Jangan takut untuk menyebut berkaitan Islam atau memulakan dakwah terhadap mereka. Kerana mereka tidak akan marah atau bertindak agresif terhadap kita meskipun mereka tidak mahu menerima agama Islam. Inilah antara kelebihan yang ada pada orang asli. Walalupun mereka tidak mahu mengikuti dakwah kita, tapi mereka tetap menghormati kita. Berdasarkan pengalaman, walaupun mereka menolak ajakan kita, ianya dilakukan dengan penuh beradab dan sopan santun.

2.Cuba mulakan dengan menyebut perkara-perkara yang baik dan yang boleh mendatangkan ketenangan pasal Islam. Contohnya pasal syurga,pahala, dan sebagainya. Sebaliknya jangan terus bangkitkan pasal dosa, neraka, tak boleh makan daging khinzir, dan lain-lain. Gunakan pendekatan psikologi dakwah dalam menarik minat mereka untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan Islam.

3.Masyarakat ini amat menghormati kita. Mereka juga menganggap seolah-olah kita berada di tahap yang lebih tinggi dari mereka.Jadi, kita perlu bijak bertindak supaya jurang yang mereka anggap wujud antara kita dan mereka dapat dibuang dan dikikis dari pemikiran. Bila mereka merasakan diri kita semakin dekat dengan mereka,mudahlah kita nak menyampaikan mesej dakwah pada mereka. Biasakan diri menyebut ungkapan ini: ‘kita semua ni sama sahaja,takde perbezaan’.

4.Elakkan daripada melakukan sesuatu yang boleh menyebabkan mereka berkecil hati.Contohnya, kita mengatakan rumah mereka buruk ke, menunjukkan reaksi yang kurang senang bila menziarah rumah mereka, atau tidak mahu bersalam dengan mereka atas alasan tangan mereka kotor. Sikap seperti ini mesti dielakkan kalau kita nak mereka menerima dakwah kita.

5. Jangan terlalu syadid. Maksudnya disini, jangan terlalu bersikap keras dengan mereka. Dalam kalangan masyarakat mereka ni,biasanya yang sudah memeluk Islam pun masih kurang lagi dari segi penghayatan Islam. Contohnya, cara berpakaian. Jangan pulak terus marah mereka andai kata ada yang tidak bertudung. Fokus pada akidah dan pegangan terlebih dahulu. Lepas tu,baru la tegur dan ajar sikit-sikit pasal tu.

6.Cuba melakukan sesuatu perbuatan yang diorang suka. Contohnya, jika diorang suka tangkap ikan ke, masuk hutan ke,cuba ikut diorang sekali. Pada waktu petang pulak, jika diorang adakan acara sukan seperti sepak takraw, atau bola sepak, kita patut ikut sama.Kadang-kadang, dia akan ajak kita buat tarian sewang. Jadi, jangan pulak menolak dengan alasan malu atau sebagainya. Lagipun tiada salah kalau kita sama-sama bersewang dengan mereka. Menarik dan menggembirakan.Ini akan mengeratkan lagi hubungan mereka dengan kita.

7.Lagi satu, biasanya di rumah mereka ada binatang peliharaan seperti anjing, dan sebagainya. Jadi, elakkan diri kita daripada menunjukkan rasa takut terhadap haiwan tersebut (walaupun memang sebenarnya kita takut). Cuba wat muka tenang, rilek, dan selamba je. Jangan bimbang,kalau tersentuh pun, boleh disamak. Takde masalah kan??Demi dakwah..(^_^)

8. Last but not least, pastikan kita berhikmah dalam berdakwah. Hikmah dalam ertikata ucapan yang selari dengan tindakan. Jangan jadi orang yang cakap tak serupa bikin. Kita suruh orang asli solat, tapi kita sendiri yang tak bangun solat subuh. Ni la diantara permasalahan yang amat perlu dititikberatkan jika kita nak dakwah kita tu berjaya.



Semoga garis panduan yang telah diberikan ini sedikit sebanyak memberi informasi dan panduan yang berguna buat kita. Apa yang penting, berusahalah dalam menyampaikan dakwah. Kita sekadar menyampaikan.Soal ianya diterima atau sebaliknya, terletak pada tangan Allah untuk menentukan. Tiada yang lebih menggembirakan selain dari mendengar mereka melafazkan syahadah...

1 comment:

  1. ~* nice advice,,,terb@ekkkk r ustaz ise...well done!!!GoOd job akhi...truskan *~

    ReplyDelete