Monday 2 December 2013

Muhasabahlah Dirimu

Assalamualaikum Warahmatullah...

Alhamdulillah, syukur diatas nikmat iman dan Islam yang masih dikurniakanNya untuk kita kecapi.

.
Sejenak mari kita berhenti pada sebuah titik perenungan. Memahami setiap episod kehidupan yang sudah kita lalui dan sedang kita jalani. Menyedari betapa Allah SWT telah memberikan begitu banyak kurnia dan kenikmatan kepada kita. Meyakini bahawa sesunggunya apa yang terjadi dalam hidup kita adalah diatas kehendak dan kuasa Allah SWT. Dari situlah kita akan mula memperoleh begitu banyak pengajaran kehidupan yang tidak mampu kita perolehinya di dalam sebuah buku ataupun dibangku kuliah.

Kesedaran bahawa kita adalah makhluk yang lemah, hina dan berlumur noda. Kita bukannya super hero yang mampu melakukan apa juga yang kita mahu. Ada batas-batas sunatullah  (ketetapan Allah) yang tidak mampu kita tembusinya. Kita juga bukan manusia suci yang tidak pernah luput dari kesalahan. Maka sedarilah diri ini mungkin bukan apa-apa dimata Allah. Seperti apa yang sudah Allah wasiatkan dalam surat cinta-Nya, 

''Hendaklah setiap diri memperhatikan (melakukan introspeksi) tentang apa-apa yang telah diperbuatnya untuk menghadapi hari esok (alam akhirat) dan bertakwalah, sesungguhnya Allah maha tahu dengan apa yang kamu perbuatkan''. (QS. Al-Hasyar: 18)

Pada hakikatnya Allah tidak memerlukan semua amalan ibadah kita, termasuk solat kita, Allah tidak perlu puasa kita, zakat kita bahkan haji. Hakikatnya kitalah yang memerlukannya. Kita yang memerlukan itu semua untuk menggapai kemulian di sisi-Nya. Kerana tanpa ibadah yang kita lakukan, Allah sendiri sudah mulia, maka jangan jadikan sebuah beban setiap amalan yang kita lakukan, akan tetapi nikmati dan resapi.

Bersyukurlah terhadap nikmat keimanan yang masih Allah sematkan dalam hati-hati kita. Keimanan yang masih Allah hembuskan  dalam setiap hembusan nafas kita. Walau orang lain tidak pernah tahu seberapa kadar keimanan itu, akan tetapi Allah maha tahu. Semakin tinggi tahap keimanan seseorang maka akan semakin tinggi tahap kecintaannya kepada Allah dan rasulNya. Harta, pangkat dan darjat yang dimiliki akan dijadikanya wasilah untuk semakin mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Mereka yang memiliki kecintaan yang besar kepada Allah dan rasulNya akan sentiasa menjaga iman dan berusaha untuk meningkatkan tahap keimanan itu. Adalah menjadi satu kerugian yang besar jika setiap waktu yang sudah kita lalui namun tahap keimanan kita tidak bertambah. Seperti sabda baginda Nabi SAW, "Barang siapa yang keadaan amalnya hari ini lebih teruk dari hari kelmarin, maka ia terlaknat. Barang siapa yang hari ini sama dengan hari kemarin, maka ia termasuk orang yang rugi. Dan barang siapa yang hari ini lebih baik dari hari kemarin, maka ia termasuk orang yang beruntung." (HR. Bukhari)

Sebuah penghargaan yang luar biasa dari Allah SWT kepada hamba-hambaNya yang dapat merasakan manisnya keimanan. Anugerah yang luar biasa bagi kita sebagai makhluk yang penuh keterbatasan mampu mendapatkan semua itu. Itulah keadilan dan kasih sayangnya Allah yang akan membalas setiap amalan hambanya walau sekecil biji zarah pun.



No comments:

Post a Comment